841469252679725
Mensendieck Online-kurser

Brevkasse

Verdens mest effektive øvelse- også til behandling af Hælspore!

Jeg har undervist flere patienter med hælspore henvist fra speciallæge i reumatologi.

Selve fænomenet ”hælspore” er en overbelastning af trædepuden under hælbenet. Derfor er navnet misvisende. Det burde rettelig hedde hælballe-overbelastning betændelse.

På det tidspunkt, hvor jeg møder patienten har hun været gennem et længere smertefuldt forløb, som betændelsestilstanden i hælen udløser. Patienten blive forbløffet over, hvorfor jeg kan hjælpe og fremme helingsprocessen med et par super enkelte effektive øvelser?

 

Typisk behandling af hælspore er en blokade indsprøjtning samt indlæg til fodtøj. Men det løser ikke det grundlæggende problem, som er årsagen til hælspore: nemlig uhensigtsmæssig og belastende fodstilling.

Da det typisk er hul- og plat fodet , som rammes af ”en hælspore” er det et must, at der bevidstgøres og arbejdes med fodstillingen.

For at aflaste hælen, skal balancen i fodleddet rettes op. Akillessenen, som er spændt og skævvredet skal stabiliseres. Og så er det vigtigt, at få bevidsthed om, hvordan du bruger dine fødder i de daglige bevægelser. Står du og hænger på det ene ben? Bruger du hele foden, når du går eller banker du hælene i gulvet ved gang? Har du balletben? elle vralter du?

Det mest basale for at helbrede, hindre, aflaste og forbygge en hælspore er stræk øvelser i benet og dermed foden.

Jeg kan varmt anbefale 2 af mine  basis benøvelser fra min e-bog:  Altid ondt i ryggen: Venepumpen og Benpendlen!

Du kan se en gratis video om venepumpen her

Se også øvelsespakken “Slip din hælspore” her

God fornøjelse!

Jahne

 


27 kommentarer til Verdens mest effektive øvelse- også til behandling af Hælspore!

  1. Jeg har en selv diagnosticeret hælspore – altså efter hvad jeg har læst op på, så peger alle ting på at det er en hælspore.. Den er i højre fod, og højst sansynligt som følge af en skade i venstre knæ (ekstra belastning på højre ben) – jeg løber en del, og elsker det.. Jeg har sjældent smerter i foden når jeg løber, men bagefter/ næste morgen gør det helt åndssvagt ondt.. Jeg har fået taget en løbetest og jeg går/løber på ydersiden af mine fødder, hvilket jo giver en skæv fodstilling.. Kan din gratis øvelse hjælpe mig umiddelbart eller skal der hele pakken til?

    mvh Heidi

  2. Hej Jane
    Efter at jeg for nogle måneder siden var begyndt at løbe næsten hver dag fik jeg ondt i hælen og vurderede selv at det måtte være hælspore. Jeg stoppede med mit løb og har været øm under hælen lige indtil for et par dage siden, da jeg fandt din venepumpeøvelse – en øvelse jeg egentlig godt kendte, men aldrig havde forestillet mig skulle være så effektiv! Der er virkelig mærkbar bedring, hælen er faktisk ikke længere øm, men jeg fortsætter med øvelsen som en forebyggende aktivitet, da jeg også har et job hvor jeg går og står meget:)
    Mvh Malene

  3. Hej, Jane.

    Jeg døjer med ondt i hælen (fysioterapeuten mener, det er akillessenen, der trænger til at blive strakt ud) og blev fyr og flamme, da jeg hørte om din øvelse i går. Jeg udførte den i aftes, men fik en brændende fornemmelse i skinnebenet, som blev hårdt og ømt. Det føltes som at have skinnebensbetændelse. Udover det var jeg glad for øvelsen, men det var godt nok ubehageligt. Er det en normal bivirkning, som bare betyder, at det hjælper?

    Mange hilsner
    Kirsten

    • Kære Kirsten
      Det bliver lidt teknisk, men når du har stramme akillesener, så laver du en skævhed i fodleddet. Det samme gør sig gældende på forsiden-altså skinnebennet, så der opstår ligevægt i underbenet. Derfor er det en meget naturlig reaktion fra din tibialis (den lange tynde skinnebensmuskel).
      Forsæt med øvelsen, langsomt og grundigt 🙂
      kh J

  4. Hej
    Jeg har en hælsporer som har drillet mig i et par måneder nu. Går til fys. Men er i tvivel om det hjælper. Kan du fortælle mig om hvad det er for nogle stræk øvelser, du mener hjælper? Så ville jeg blive meget taknemlig, da det virkelig er smertefuldt at have denne lidelse.
    På forhånd tak
    Jane massesson

    • Kære Jane
      Prøv min gratis øvelse, den får strakt dine ankelled godt og grundigt igennem, så der kommer frisk blodgennemstrømning til leddene og letter vandtrykket i underbenene.
      Jeg har et online produkt, målrettet hælspore.
      kh J

  5. Hej Jane, hvor er jeg glad for jeg fandt denne egentlig meget simple øvelse 🙂 jeg har været frygtelig plaget siden jeg flyttede for en måned siden og havde slæbt mange tunge kasser op af trapper.Jeg tapede min fod,puttede støttebind på ,har haltet og været så frygtelig irriteret da jeg godt kan lide at gå.
    Jeg har kun lavet øvelsen i 2 dage.. en gang morgen og en gang aften.Havde ikke drømt om at noget kunne være SÅ effektivt.Allerede dagen efter føltes foden lidt bedre, så nu er jeg bare superglad,for man kan mærke at for hver gang man kører øvelsen igennem, så sker der noget. Tusind tak :-)) kærligst Majbritt

  6. jeg har erfaring med at massage med varme creme, af lægmusklerne og akillessenen, hjælpermeget, og så smør med pebermynte olie på benene… og udstrækningen…

  7. Hej Jane.

    Jeg er en ung mand på 23 år, der for tre uger siden til en fodboldtræning oplevede at en pude pludselig nærmest sprang under min hæl. Det gjorde ikke ondt i selve øjeblikket, men dagen efter kunne jeg ikke støtte på hælen. Jeg fik et indlæg i og nu små tre uger efter går jeg stort set uden at kunne mærke det, og sådan har det faktisk været den sidste uges tid. Jeg har været til lægen, som ikke direkte gav mig diagnosen ‘hælsporer’, men sagde, at meget kunne tyde på, at det var det, og han ikke rigtig kunne se, hvad det ellers skulle være.
    Mit spørgsmål går på, om det kan være noget andet end en hælsporer? ‘Smerten’ sidder der, hvor en hælsporer normalt sidder, men det gør ikke mere ondt om morgenen eller om aftenen. Jeg har løbet en lille smule på den for et par dage siden (ca. 1 km) uden smerter efterfølgende.

  8. Hej, min mor har haft ondt i hendes ene fod i lidt over et år nu og hun har fået at vide at det er hælespore og at der er betændelse i det.spc.lægen Birger Lund siger der ikke er noget at gør end at give hende en blokadeindsprøjtning en gang om mdr. og nu har hun fået det i snart 6 mdr. og har stadige samme smerter. Kan det virkelig være rigtigt, at hun skal have en indsprøjtning resten af hendes liv. hun har også forfod støtte i skoene.

    • Kære FEven
      Beklager, at jeg først får svaret dig nu. Men. Nej. Blokader er ikke løsningen, men akut lindring. Årsagen er en eller anden form for overbelastning af trædepuden med en betændelsestilstand som følge.
      Din mor skal arbejde med sin fodstillinger i de daglige bevægelser.
      Prøv den gratis øvelse venepumpen ellers har jeg et online produkt målrettet hælspore
      kh J

  9. Hej
    Jeg fik for 4 år siden konstateret hælspore, via røntgen. Jeg fik behandlinger hos en fysioterapeut der gav mig Shockwave behandlinger. Og de behandlinger hjalp. Det vendte så tilbage for 1/2 år siden, hvor jeg igen fik behandlinger, gik sygemeldt i ca 6 uger, hvor efter jeg startede op halvtids. Arbejder i et køkken, så jeg går og står hele dagen. Efter jul startede jeg op igen på fuld tid, og har intet mærket til min fod, før nu…. Det begynder med at det murer i den, jeg er SÅ ked af, hvis det igen skal blive til daglig smerter og endnu en sygemelding…
    Hva gør jeg?
    Kh Bente

    • Kære Bente
      Når din hælspore vender tilbage igen og igen, og du har stående travlt arbejde. Må du lave nogle uhensigtsmæssige daglige bevægelser på arbejdspladsen.
      Jeg har haft flere patienter med hælspore, som arbejder i køkkener. Nu har jeg jo ikke set dig. Men udover strækøvelser ( prøv min gratis video), så skal du give dit fodtøj noget opmærksomhed. Får du god støtte? Og vær opmærksom, hvordan du står. Hvis du er tilknyttet mit nyhedsbrev, får du en fin beskrivelse af, hvordan du står optimalt.
      kh Jane

  10. Hej Jane.

    Hvem kanmjeg gå til at få konstaret hælspore, jeg er en ung pige på 23 år vejer 49 kg så er ikke nogen stor pige men de sidste 2 år har jeg fået meget ondt i mine hæle når jeg er på arbejde og jeg har kunne holde det nede med et hælindlæg her på det sidste men er godt nok startet i skole så står kun i butik 3 gange ugen, jeg mærker ikke til mine hæle når jeg ikke går meget..? Er det så hælspore?

    Hilsen rikke

    • Rikke, du skal tale med din læge for at blive udredt. Men prøv venepumpen dagligt, den vil afhjælpe dine overbelastede ankler og lette blodcirkulationen, så du ikke staser til med væske i ben og ankler.
      Kærligst J

  11. Jeg har haft hælespore på højre fod i 2-3 måneder. Jeg bruger i forvejen indlæg pga. fejlstilling, når jeg går. Blev anbefalet at bruge sportstape hos min fodterapeut i fredags, så jeg har kun afprøvet det i 3 dage, men det har ikke rigtig nogen effekt. Hælesporen kom i forbindelse med, at jeg begyndte at motionere mere end jeg plejede. Jeg havde på det tidspunkt en overvægt på ca. 30 kg. Har nu tabt godt 15 kg. Har lige købt nye løbesko hos min fodterapeut. Er der ikke andet, jeg selv kan gøre, for at få hælesporen til at forsvinde? Det er ret smertefuldt. Jeg kan læse, at andre får blokader, hjælper det? Med venlig hilsen Pia

    • Jeg går udfra, at du løbetræner. Løbetræning kan være voldsomt belastende for fod, knæ og bækkenbund for kvinder. Især, hvis der er “skæv” fodstilling. Så belaster du din akillesenerne endnu mere. Jeg laver stræk øvelser med mine patienter. Prøv venepumpen dagligt.
      Tillykke med vægttabet!
      Kærligst J

  12. Hej. Jeg var inde for at se, om der var en god ide til at slippe af med smerten i min hæl.
    Jeg tror det er en hælspore(betændelse i hælpude). Jeg har haft smerterne i over 3 mdr. nu. Jeg er så begyndt at få ultralyd samt massage hos en fysioterapeut. MEN jeg synes ligefrem det er blevet mere smertefuldt, så måske er det ikke det bedste. Jeg har en høj smertetærskel, men dette her er ikke sjovt. Den første tid gik jeg jo nok lidt skævt for ikke at træde for hårdt på hælen, men så blev mit knæ så tykt, så derfor fysioterapeuten. Men du kan måske fortælle mig, om det er det, jeg skal. Jeg har et par indlæg til hæl med skumgummi under.

    Med venlig hilsen
    Lis

    • Det grundlæggende problem for din Betændelses tilstand er din fodstilling i de daglige bevægelser ( hvordan du går og står på dine fødder), som så belaster foden. Derfor lindre og hjælper stræk øvelser omkring ankelleddet. God fornøjelse med øvelsen 🙂

  13. Jeg har lige fundet ud af, at jeg har en hælspore. Efter sigende kan det tage en rum tid at få bugt med, men nu prøver jeg foreløbig din øvelse.1000tak. Vh Lisbeth

  14. Hej Jane

    Jeg fik sidste sommer en hølspore i højre fod og den har jeg stadig glæde af.
    Det viste sig at det kom fra mit højre knæ. Efter skiferie i januar for jeg en hælspore
    på venstre fod så nu har jeg virkelig svært ved at gå.
    Jeg er blev opereret for minisk og slidgigt i højre knæ for 4 uger siden men det går helt fint jeg kan næsten alt bort set fra at gå men det skyldet min hølspore.
    Jeg er meget interesseret i øvelser, men er i tvivl om hvordan jeg kan købe dem.
    Tak
    Mette

  15. Hej Jane,
    Jeg har netop modtaget dit nyhedsbrev. Jeg har haft en hælspore siden maj 2011!! OG det er ret så smertefuldt og livsindskrækende! Så nu har jeg faktisk bestilt tid til en blokade den 30. januar.

    Jeg har 2 spørgsmål til dig eller måske 3!

    1) mener selv at jeg fik hælsporen ifm at jeg trænede mig op til at løbe 5 km, på for kort tid, kan det have udløst det?

    2) Efter min graviditet for 41/2 år siden har jeg haft ‘døjet’ med mine fødder og haft fornemmelsen af at der er sket noget – tror du det kan være rigtigt?

    3) hvis jeg starter med at lave den øvelse du har sendt, tror du så jeg kan kurere mig selv? Hvor tit skal jeg lave den, hvor mange gange?

    Kh
    Rikke

    • Kære Rikke

      Løberi udløser mange skader, fordi løberen belaster “svage” steder i kroppen. Knæ, lænd og foden. Foden tager hele din vægt, når du “lander” foden i mødet med underlaget. Du belaster foden afhængig af din fodstilling. Typiske fodstillinger, der skal tages højde for er Plat- eller hul fodet, om foden falder indad eller udad når du løber.
      Du er ikke den første, jeg hører sige, at siden graviditet har du haft fodproblemer. Hvis du har en af overnævnte fodstillinger, så vil vægtforøgelsen under graviditet have belastet din fødder.
      Nu er der lang tid til 30. januar, så prøv øvelsen 2 gange dagligt. Lav den som en praksis. Lav den grundigt, langsomt, omhyggeligt og seje bevægelser. Det strakte ben skal op og ned 2-3 gange. Får du mod på mere, så udvid med benpendlen fra Ondt i Ryggen, der er øvelses vejledning samt audioer.

      Venlige hilsner
      Jane

Skriv en kommentar